DALŠÍ ODKAZY

Napište nám

Vložte si na své
stránky odkaz  na

Xindl X zakouší praxi relativity

Xindl X: Praxe relativity, Championship Records 2010, celkový čas: 52:39

S Xindlem X přišel na scénu typ písničkáře, který není poznamenaný totalitou a jenž se naplno věnuje depresím a bolestem současné doby. Odstřihnutí od minulosti je výrazné i stylově: Xindl X vychází do značné míry z rapu, ovšem pracuje s ním tak, že jej balí do melodií a na nové desce Praxe relativity i do popu. Tím se stává přístupným a přijatelným pro širší publikum, což mu také vychází. Ondřej Ládek neboli Xindl X má na své straně obrovskou výhodu. Jeho talent je tak zřetelný a přitažlivý, že umí okamžitě zaujmout. Poprvé jsem se s ním setkal v soutěži Česko hledá písničku, kde hrál s kapelou Jupí tralala. Na Portu i Zahradu se pak přihlásil jako soutěžící folkař s kytarou. Nemohl být lepší důkaz jeho talentu, než aplaus portovního publika, Xindl X zaujal i vyšperkované “kovboje” s velkým širáky, kterým zpíval Anděla a Dysgrafika. Píseň, kterou přiložil jako bonus na druhé album Praxe relativity. Tahle deska je jiná než první titul. Nečekal jsem, že muziku Xindlovi nahrají Dalibor Cidlinský mladší, jeho bratr Jan či bubeník David Landštof. Ač výteční muzikanti, jsou přece jenom jiná škola, navíc jejich přičiněním dostaly Xindlovy písně jakýsi uhlazenější polštář. Člověk by čekal vyostřenější, alternativnější muziku. A myslím, že Xindl pár lidí zklamal, protože takto se příliš tlačí do popu. A co když si v písni Budeme noví, ve které skepticky zpívá “budeme snoví, a kdo ví – třeba se dostaneme i do Novy” a “třeba z tý radosti zapomeneme, že jsme to takhle nechtěli”, nastražil past, která sklapla i nad ním? Vždyť už se dostal do velkých komerčních televizí a jeho druhá deska patří k deseti nejprodávanějším titulům v Česku. Na mě působí album Praxe relativity jako dobrý kontrast mezi trpkostí textů a chutně znělou muzikou. To všechno Xindlovy písně vlastně posiluje a zároveň zpřístupňuje. Počínaje úvodní skladbou Chemie. ”Jsem frajer co nebulí a pomocí ampulí si udržuje v kebuli dušení zdraví, ale už mě to nebaví, vím že ty stavy uvnitř mý hlavy nejsou pravý.” Nejen těmito slovy definuje Xindl X postavu, kterou na scéně ztělesňuje. Je to ironický skeptik, který zpívá: “Ve dvou se to líp životních snů vzdává” (Mlč a buď ráda). Přitom jakoby žádné sny neměl anebo je úspěšně tají. Depresář Xindl X se nechá devastovat okolním světem (vzepře se snad jenom v duetu s Olgou Lounovou Láska v housce, když nepřijme lákavou “objednávku”).  Nebouří se, je závislý na barbiturátech i špatných vztazích, které ani nedokáže ukončit (Tradá na Beroun). A tak Xindl X popisuje, co vidí, aniž by soudil. Jenom konstatuje, že jsme v pr…. S akusticky vytříbenou hudbou, která se v písni Mlč a buď ráda stočí málem až k flamenku, písničkář ukazuje propastný rozpor mezi vnitřní prázdnotou v hlavě a přesycenou plností vnějšího světa. “Ptáš se, jak tvůj život vyzní, až vysílání televizní skončí a kolem bude jenom zrnění a bude konec televizního vysílení” (Televizní vysílení). Song Hollywood, který je další výbornou a melodicky chytlavou písní z tohoto alba, pokračuje v metodě kontrastu: Xindl X ze sebe sype chmurné náměty scénářů ze života, které by sotva Hollywood natočil. Píseň přitom neodsuzuje kalifornskou továrnu na sny. I Xindl X má rád pohádky, které povzbuzují padlé hrdiny z jeho písní. Včetně odevzdaného opilce ve skladbě Nejlepší kuchař, který vzpomíná na postavy z Hvězdných válek. Jedna z nich, mistr Yoda se mimochodem mihne i v songu Hollywood. Je to snad melancholie, sahající až práh bolestínství, která dává Xindlovu civilnímu zpěvu zvláštní hořkou příchuť. Jeho písně jsou vlastně smutné i drsně bolestné (Morální sex), zároveň výborně dramaticky vystavěné. Dají se vnímat jako příběhy, které účinně jitří emoce. A jsou také občas jazykově hravé (“mé viny zapijeme kvalitními víny, přečiny transformujeme do svačiny, fettucciny z bufetu číny zapijeme capucciny” - Poslední večeře). Na druhou stranu si nejsem jistý, že některé vulgarity posilují jejich opravdovost. Kultivovaný, znamenitý hudební doprovod však pomáhá, aby Xindlovy písně vklouzly hladce i sladce do hlavy. A tam mohou působit jako zneklidňující elementy. Rafinovaný Xindl X navazuje na dávné řemeslo písničkářů: všímat si bolestí společnosti. Pokud zůstane svůj i ve vyšších patrech popu, bude všechno v pořádku a Xindl X získá skutečnou praxi relativity.

Vladimír Vlasák
Folk 4/2011

Jako autor knihy Folk a country v Plzni., která vyjde po prázdninách, mám prosbu: Mezi čtenáři byli určitě někteří v Plzni na Portě v letech 1981 – 1989. Jako diváci, muzikanti nebo pořadatelé. Napište mi, prosím, jedním odstavcem své dojmy nebo zážitky. Pište sem nebo na jupp@folkcountry.cz. Díky. Michal Jupp Konečný.

************************
12.7.2014

Vítězem českého národního finále Porty 2014 se stala skupina Louka Band Druhé místo obsadilo Trio P.E.S. a třetí skončila jihlavská skupina Rendez-fou.

V Bílině se 12. července koná 10. mezinárodní Roots & Blues Festival. Účinkují Petra Börnerová trio, Good Biscuits (GB), ZVA 12-28 Band (SR), Jiří Maršíček trio, B. B. Band a další.

Jan Řepka vyráží na cykloturné s kanadskou písničkářkou Leah Abramson. Vystoupí 12. července v Praze (U Trojského koně), 13. července v Mělníku, 14. července v Lysé nad Labem, 15. července v Kutné Hoře, 16. července v Nespekách u Benešova, 19. července na malostatku Blatiny v Šebáňovicích na Benešovsku a 20. červenci v Novém Podlesí u Příbrami.

Skupina Crossband (2. místo ve finále Porty 2012) natočila novou „fotbalovou“ píseň Rozhodčí, ke které připravila videoklip ve stylu Okresního přeboru. Na klip se můžete podívat zde: http://youtu.be/A__CA01niRA.

Prázdniny v Telči 2014 začínají v pátek 25. července koncertem skupiny Gailard a zpěvačky Milli Janatkové. O den později se v Telči představí Vlasta Redl, Jarret a Zhasni a 27. července Bratři Orffové, Szidi Tobias nebo Hluboké nedorozumění.

Své debutové album vydává skupina 4 Pete’s Sake, která se zaměřuje na akustickou hudbu čerpající z anglosaské tradice. CD The Valley Of Happiness obsahuje osm vlastních písní a jednu instrumentální skladbu. Autorkou veškeré repertoáru zařazeného na albu je houslistka Petra Fabianová. Jako hosté na CD účinkují Petr Surý (kontrabas), Jakub Severin (perkuse) a Lee Andrew Davison (vokály).

Bubeník, hráč na tabla, zpěvák a beatboxer Tomáš Reindl zveřejnil video se svou novou osmiminutovou skladbou Pyg-meje: https://www.youtube.com/
watch?v=2KeUIa0rr14.

Lena Yellow, členka skupiny Yellow Sisters, zveřejnila píseň Night For You, druhý singl ze své chystané sólové desky Positivity. Album Positivity bude obsahovat autorské skladby Leni Yellow a Tomáše Sýkory a zároveň dvě originálně zpracované písně od jejich hudebních vzorů – skupiny Incognito a písničkářky Carole King. Základní sestavu doprovodné kapely tvoří vedle Tomáše Sýkory (klavír) bubeník Adam Koller, kytarista Tomáš Fuchs a baskytarista Miloš Klápště. Na projektu se podílí řada hudebních hostů z domácí scény, z USA a Austrálie.

Naďa Urbánková oslavila 30. června 75. narozeniny. Při té příležitosti Supraphon zpřístupnil na svém digitálním servisu Supraphonline.cz komplet jejích nahrávek – jde o řadová alba i o mnoho let nedostupné singly a raritní nahrávky.

Vydavatelství Indies Scope zveřejnilo svůj ediční plán na druhé pololetí roku 2014. Najdeme v něm nová alba skupin Musica Folklorica, Kieslowski, Zuby nehty, Traband a Tara Fuki.

-m. tesař-