Obsah čísel

Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

Prosvětlená Sekvoj

Sekvoj: Země na obzoru:  Sekvojmusic 2009; celkový čas 43:06

Dvacet osm let po svém vzniku a devět roků po zatím posledním albu Tiché přátelství vydala pražská Sekvoj nové CD s názvem Země na obzoru. Už z těchto minipočtů je zřejmé, že kapela, kterou v roce 1981 založili Olda Dolejš s Pavlem Hurtem, nikam nespěchá. Skoro by se dalo škodolibě říct, že je podobně statická jako její rozložitá jmenovkyně z říše stromů. Nicméně to by bylo jen zdání. Nejen to, že si Sekvoj “na stará kolena” stále ještě občas ráda zasoutěží a že také jednu vzkvétající soutěž (Notování) spolupořádá, dokládá, že jde o dynamický organismus. Zatímco oba otcové zakladatelé v kapele dál působí a dál skládají a zatímco Pavel Krumphanzl u kontrabasu je jistotou v Sekvoji už také dlouhých 13 let, zbytek sestavy se od posledního alba změnil. Když jsem ve své minulé recenzi před devíti lety volal po angažování melodického nástroje (zmiňoval jsem housle či flétnu), netušil jsem, že už brzy se členkou Sekvoje stane výborná flétnistka Karolina Skalníková, mladá žena, které je folkový píseček těsný a kterou rockeři mohou znát z Hudby Praha. Navíc v roce 2005 Sekvoj rozšířil na pětici Mirek Burian, hráč na mandolínu, dobro a další strunné nástroje. Kromě těchto personálních změn došlo od minulého alba ještě jednomu výraznému posunu. Zatímco na Tichém přátelství byl téměř výhradním autorem Olda Dolejš, tentokrát mírně nadpoloviční většinu písní napsal Pavel Hurt. Ten si své skladby sám textuje, zatímco Oldovy písně opatřují slovy externí autoři (Hanka Řeháčková, Jaroslav Řehoř, František Gregor). Album je tentokrát celé autorské, převzaté bonusy typu Wayfaring Stranger jako na minulé desce zde nenajdeme. Vraťme se však k aktuálnímu personálnímu složení Sekvoje. Příchod obou nových členů vnímám jako posun k lepšímu. I když jsem i předchozí zpěvačku kapely Lucii Plecitou chválil, Katolina Skalníková je výrazným oživením nejen díky už zmíněné flétně (pěkné vyhrávky například v trampské Vzpomínce na Jima nebo mezihra v písni Hráč), ale i díky svému suverénnímu zpěvu, za kterým neškolené hlasy služebně nejstarších členů zaostávají. Posilou je pro Sekvoj i Mirek Burian, který některé skladby (Časy stínů, Pár přátel) posouvá směrem k bluegrassu. Právě flétna a v menší míře i banjo a mandolína album oživují a prosvětlují. Navíc celkově přibylo svižnějších písní, které mi na minulém velmi klidném albu chyběly. I tentokrát využívá Sekvoj služeb hostujícího perkusisty: nekonvenčního Miloše Dvořáčka ml. (momentálně člena –123 min) vystřídal také zkušený David Landštof, dobrý řemeslník, který především slouží písním.  Kromě těchto novinek se už žádné překvapení nekoná. Témata textů zůstávají tradičně folková až trampská, což ovšem není na škodu. Naopak. Tam, kde Sekvoj začne filosofovat a horlit, nastává téměř katastrofa. Dokladem je rádobypoetická agitka Stará mince s verši “Krásnou, lesklou, stříbrnou / znal ji tenkrát každý chytrák i bloud // Snad byla symbolem snů o štěstí / a keťas mnohý nemoh spát.” Úvodní Země na obzoru je sice po formální stránce méně konfliktní, avšak podobné téma originálněji zpracovaly například skupiny Traband a FruFru. Jiným textům bych vytkl spíše formální drobnosti: písni Jsi by slušelo dotažení některých rýmů, zatímco závěrečná Podzimní je tak plná trampských klišé, až hrozí explozí. Co si tedy lze z šestého alba Sekvoje odnést? Především poznání, že kapela žije, i když jí příprava nové desky trvala nadstandardních devět let. Dále pocit, že i když se Sekvoj na skutečnou špičku domácí folkové scény zřejmě nikdy nepropracuje, její postavení je stabilní a hodné minimálně uznání. Přestože mi písně Oldy Delejše a Pavla Hurta nelezou pod kůži tak jako skladby některých jejich mladších kolegů (Zhasni, Marien, Hluboké nedorozumění), je mi jejich houževnatost sympatická. Přidáme-li k tomu už zmíněné novinky v aranžích (především flétnu a Karolinin zpěv), výsledek je minimálně v rámci žánru slušný. A ještě jedna pochvala: I když si skupina album vydala svépomocí (za přispění desítek drobných dárců), vybavila je graficky čistým a vkusným bookletem s texty písní.

Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 11/2009

************************
27.9.2014

Skupina Pískomil se vrací, která se věnuje tvorbě pro děti, vyrazí na konci října již podruhé na turné nazvané Aku-punk-túra. V jeho rámci navštíví celkem sedm pracovišť dětské hematologie a onkologie po celé České republice, kde bude rozdávat úsměvy a dobrou náladu všem zde léčeným dětem. Na repertoáru se objeví především skladby z nového alba Buďte první, komu se to líbí!, které skupina vydala v červnu. Během tří týdnů (od 29. října do 10. listopadu) skupina navštíví Prahu, Brno, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a Ostravu.

Ostravská písničkářka Petra Göbelová vydala letos v létě album Normální žena. Nyní se pomocí serveru Hithit.com pokouší shromáždit finance na svůj první profesionální videoklip na píseň Jen tak si plout.

Rocková kytaristka a zpěvačka Tereza Hrubanová, vystupující pod uměleckým jménem Electric Lady, odlétá 6. října do Texasu, kde bude natáčet nové album ve spolupráci s producentem Kirkem Covingtonem (členem skupiny Tribal Tech a bývalým spoluhráčem Joe Zawinula). Tereza, která v roce 2013 zvítězila v soutěži Blues Aperitiv, se také nově stala oficiální hráčkou americké výrobce kytar Fender.

Album s názvem All The Suns We Ever Saw vydala mladá brněnská bluesová skupina The Weathermakers. Kapela o sobě píše: „Naším hlavním cílem je dělat autentické blues ne ve smyslu kopírování starých písní z počátku minulého století, ale dávat původním myšlenkám a rytmům moderní kontext při zachování původního minimalistického ducha. Zvláštností kapely je to, že v poměrně velké míře používám tradiční bluesové nástroje jako kytaru z krabice od doutníků nebo plechovou resofonickou kytaru.“

Výstava s vtipem a koncert s vtipem. To je večer, který v pondělí 29. září pokračují oslavy 15 let brněnského klubu Stará Pekárna. Na programu bude vernisáž výstavy kreslených vtipů Vladimírů Jiránka a Renčína a koncert Jiřího Konvrzka. Vernisáž uvede hudební publicista Aleš Opekar.

Folková skupina Qjeten pokřtí v pondělí 29. září v pražském klubu Carpe Diem své nové album. Kmotrem bude písničkář Jeroným Lešner.

Nová deska skupiny Poletíme? se jmenuje Turbošansón a vznikla ve spolupráci s producentem Ondřejem Ježkem ve studiu JáMOR. Obsahuje 14 skladeb, inspirovaných skutečnými událostmi a lidmi. Jejich autorem je kapelník, zpěvák, banjista a také výtvarník Rudolf Brančovský.

Jana Kirschner dokončuje své nové album Moruša Čierna, který by mělo vyjít na konci října. Mezitím natočila titulní píseň k novému slovenskému filmu Deti, ke které vznikl i videoklip.

Vyšlo druhé sólové album Markéty Irglové s názvem Muna. Zpěvačka je natáčela především na Islandu ve spolupráci s tamními hudebníky (a také s reykjavíckým pěveckým sborem), částečně se nahrávalo také v New Yorku. Na albu účinkuje také Markétina sestra Zuzana.

Usínačky aneb Když vás to krásně ukolíbá. Album ukolébavek s tímto názvem společně natočily Bára Vaculíková ze skupiny Yellow Sisters a její maminka Petra Černocká.

(Milan Tesař)