DALŠÍ ODKAZY

Napište nám

Vložte si na své
stránky odkaz  na

Prosvětlená Sekvoj

Sekvoj: Země na obzoru:  Sekvojmusic 2009; celkový čas 43:06

Dvacet osm let po svém vzniku a devět roků po zatím posledním albu Tiché přátelství vydala pražská Sekvoj nové CD s názvem Země na obzoru. Už z těchto minipočtů je zřejmé, že kapela, kterou v roce 1981 založili Olda Dolejš s Pavlem Hurtem, nikam nespěchá. Skoro by se dalo škodolibě říct, že je podobně statická jako její rozložitá jmenovkyně z říše stromů. Nicméně to by bylo jen zdání. Nejen to, že si Sekvoj “na stará kolena” stále ještě občas ráda zasoutěží a že také jednu vzkvétající soutěž (Notování) spolupořádá, dokládá, že jde o dynamický organismus. Zatímco oba otcové zakladatelé v kapele dál působí a dál skládají a zatímco Pavel Krumphanzl u kontrabasu je jistotou v Sekvoji už také dlouhých 13 let, zbytek sestavy se od posledního alba změnil. Když jsem ve své minulé recenzi před devíti lety volal po angažování melodického nástroje (zmiňoval jsem housle či flétnu), netušil jsem, že už brzy se členkou Sekvoje stane výborná flétnistka Karolina Skalníková, mladá žena, které je folkový píseček těsný a kterou rockeři mohou znát z Hudby Praha. Navíc v roce 2005 Sekvoj rozšířil na pětici Mirek Burian, hráč na mandolínu, dobro a další strunné nástroje. Kromě těchto personálních změn došlo od minulého alba ještě jednomu výraznému posunu. Zatímco na Tichém přátelství byl téměř výhradním autorem Olda Dolejš, tentokrát mírně nadpoloviční většinu písní napsal Pavel Hurt. Ten si své skladby sám textuje, zatímco Oldovy písně opatřují slovy externí autoři (Hanka Řeháčková, Jaroslav Řehoř, František Gregor). Album je tentokrát celé autorské, převzaté bonusy typu Wayfaring Stranger jako na minulé desce zde nenajdeme. Vraťme se však k aktuálnímu personálnímu složení Sekvoje. Příchod obou nových členů vnímám jako posun k lepšímu. I když jsem i předchozí zpěvačku kapely Lucii Plecitou chválil, Katolina Skalníková je výrazným oživením nejen díky už zmíněné flétně (pěkné vyhrávky například v trampské Vzpomínce na Jima nebo mezihra v písni Hráč), ale i díky svému suverénnímu zpěvu, za kterým neškolené hlasy služebně nejstarších členů zaostávají. Posilou je pro Sekvoj i Mirek Burian, který některé skladby (Časy stínů, Pár přátel) posouvá směrem k bluegrassu. Právě flétna a v menší míře i banjo a mandolína album oživují a prosvětlují. Navíc celkově přibylo svižnějších písní, které mi na minulém velmi klidném albu chyběly. I tentokrát využívá Sekvoj služeb hostujícího perkusisty: nekonvenčního Miloše Dvořáčka ml. (momentálně člena –123 min) vystřídal také zkušený David Landštof, dobrý řemeslník, který především slouží písním.  Kromě těchto novinek se už žádné překvapení nekoná. Témata textů zůstávají tradičně folková až trampská, což ovšem není na škodu. Naopak. Tam, kde Sekvoj začne filosofovat a horlit, nastává téměř katastrofa. Dokladem je rádobypoetická agitka Stará mince s verši “Krásnou, lesklou, stříbrnou / znal ji tenkrát každý chytrák i bloud // Snad byla symbolem snů o štěstí / a keťas mnohý nemoh spát.” Úvodní Země na obzoru je sice po formální stránce méně konfliktní, avšak podobné téma originálněji zpracovaly například skupiny Traband a FruFru. Jiným textům bych vytkl spíše formální drobnosti: písni Jsi by slušelo dotažení některých rýmů, zatímco závěrečná Podzimní je tak plná trampských klišé, až hrozí explozí. Co si tedy lze z šestého alba Sekvoje odnést? Především poznání, že kapela žije, i když jí příprava nové desky trvala nadstandardních devět let. Dále pocit, že i když se Sekvoj na skutečnou špičku domácí folkové scény zřejmě nikdy nepropracuje, její postavení je stabilní a hodné minimálně uznání. Přestože mi písně Oldy Delejše a Pavla Hurta nelezou pod kůži tak jako skladby některých jejich mladších kolegů (Zhasni, Marien, Hluboké nedorozumění), je mi jejich houževnatost sympatická. Přidáme-li k tomu už zmíněné novinky v aranžích (především flétnu a Karolinin zpěv), výsledek je minimálně v rámci žánru slušný. A ještě jedna pochvala: I když si skupina album vydala svépomocí (za přispění desítek drobných dárců), vybavila je graficky čistým a vkusným bookletem s texty písní.

Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 11/2009

Jako autor knihy Folk a country v Plzni., která vyjde po prázdninách, mám prosbu: Mezi čtenáři byli určitě někteří v Plzni na Portě v letech 1981 – 1989. Jako diváci, muzikanti nebo pořadatelé. Napište mi, prosím, jedním odstavcem své dojmy nebo zážitky. Pište sem nebo na jupp@folkcountry.cz. Díky. Michal Jupp Konečný.

**************************
5.4.2014

Skupina Marien vystoupí ve středu 9. dubna v Café Práh v Brně.

Bratři Orffové, vítězové třetího ročníku cen českého hudební kritiky Apollo, budou ve čtvrtek 10. dubna hosty pořadu Jak se vám líbí na Radiu Proglas. Poslouchejte od 19.15.

Ještě jedna zpráva od Bratrů Orffových: Půl roku po vydání svého druhého alba Šero a těsně po zveřejnění nominací na ceny Anděl přicházejí Bratři Orffové s videoklipem v režii Jiřího Šiftaře, který je dnes patrně nejsledovanějším českým fotografem na síti Instagram. Videoklip vznikl na píseň Vymazán.

Martina Trchová se svým triem zahraje v úterý 8. dubna na vernisáži své samostatné výstavy v kavárně Albi ve Svatovítské ulici v Praze-Dejvicích. Začátek vernisáže je v 19.30.

V dubnovém vydání prestižního celoevropského žebříčku World Music Charts Europe se na 20. místě drží album Moruša: biela slovenské zpěvačky Jany Kirschner. Hitparádu sestavují rozhlasoví publicisté specializovaní na world music.

Kytarista Norbi Kovács zveřejnil videoklip ke skladbě Cannonball Rag ze svého sólového a alba Takže tak: http://www.youtube.
com
/watch?v=
CZRsIfZ0LTc.

Skupina Lesní zvěř se vrátila z cesty do Mexika a nyní se bude intenzivně věnovat propagaci svého nového alba Movable Feasts.

Na letošní rok připadají nedožité 65. narozeniny Karla Zicha a připomeneme si také deset let od zpěvákova tragického úmrtí. U příležitosti těchto výročí vydává Supraphon výběr Zichových písní na 3CD v edici Zlatá kolekce.

Zpěvačka Milli Janatková získala se svým albem Proměna (2013) čtyři nominace na americké ceny The Independent Music Awards. Ocenění zaměřené na uměleckou kvalitu a autentičnost tvůrčího přístupu vyhlašuje Music Resource Group ve spolupráci s porotou složenou z vlivných hudebníků jako například Suzanne Vega, Nancy Wilson, Joshua Redman, Laurie Anderson a zkušených porotců z hudebního průmyslu.

Český skladatel, aranžér a hudebník Petr Smetáček je autorem publikace Afro-kubánská hudba aneb Mnoho příchutí salsy. Pojednává v ní o historii, instrumentáři a rytmech tohoto hudebního stylu a přidává malou školu hry na perkuse.

-mt-