Obsah čísel

Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

Prosvětlená Sekvoj

Sekvoj: Země na obzoru:  Sekvojmusic 2009; celkový čas 43:06

Dvacet osm let po svém vzniku a devět roků po zatím posledním albu Tiché přátelství vydala pražská Sekvoj nové CD s názvem Země na obzoru. Už z těchto minipočtů je zřejmé, že kapela, kterou v roce 1981 založili Olda Dolejš s Pavlem Hurtem, nikam nespěchá. Skoro by se dalo škodolibě říct, že je podobně statická jako její rozložitá jmenovkyně z říše stromů. Nicméně to by bylo jen zdání. Nejen to, že si Sekvoj “na stará kolena” stále ještě občas ráda zasoutěží a že také jednu vzkvétající soutěž (Notování) spolupořádá, dokládá, že jde o dynamický organismus. Zatímco oba otcové zakladatelé v kapele dál působí a dál skládají a zatímco Pavel Krumphanzl u kontrabasu je jistotou v Sekvoji už také dlouhých 13 let, zbytek sestavy se od posledního alba změnil. Když jsem ve své minulé recenzi před devíti lety volal po angažování melodického nástroje (zmiňoval jsem housle či flétnu), netušil jsem, že už brzy se členkou Sekvoje stane výborná flétnistka Karolina Skalníková, mladá žena, které je folkový píseček těsný a kterou rockeři mohou znát z Hudby Praha. Navíc v roce 2005 Sekvoj rozšířil na pětici Mirek Burian, hráč na mandolínu, dobro a další strunné nástroje. Kromě těchto personálních změn došlo od minulého alba ještě jednomu výraznému posunu. Zatímco na Tichém přátelství byl téměř výhradním autorem Olda Dolejš, tentokrát mírně nadpoloviční většinu písní napsal Pavel Hurt. Ten si své skladby sám textuje, zatímco Oldovy písně opatřují slovy externí autoři (Hanka Řeháčková, Jaroslav Řehoř, František Gregor). Album je tentokrát celé autorské, převzaté bonusy typu Wayfaring Stranger jako na minulé desce zde nenajdeme. Vraťme se však k aktuálnímu personálnímu složení Sekvoje. Příchod obou nových členů vnímám jako posun k lepšímu. I když jsem i předchozí zpěvačku kapely Lucii Plecitou chválil, Katolina Skalníková je výrazným oživením nejen díky už zmíněné flétně (pěkné vyhrávky například v trampské Vzpomínce na Jima nebo mezihra v písni Hráč), ale i díky svému suverénnímu zpěvu, za kterým neškolené hlasy služebně nejstarších členů zaostávají. Posilou je pro Sekvoj i Mirek Burian, který některé skladby (Časy stínů, Pár přátel) posouvá směrem k bluegrassu. Právě flétna a v menší míře i banjo a mandolína album oživují a prosvětlují. Navíc celkově přibylo svižnějších písní, které mi na minulém velmi klidném albu chyběly. I tentokrát využívá Sekvoj služeb hostujícího perkusisty: nekonvenčního Miloše Dvořáčka ml. (momentálně člena –123 min) vystřídal také zkušený David Landštof, dobrý řemeslník, který především slouží písním.  Kromě těchto novinek se už žádné překvapení nekoná. Témata textů zůstávají tradičně folková až trampská, což ovšem není na škodu. Naopak. Tam, kde Sekvoj začne filosofovat a horlit, nastává téměř katastrofa. Dokladem je rádobypoetická agitka Stará mince s verši “Krásnou, lesklou, stříbrnou / znal ji tenkrát každý chytrák i bloud // Snad byla symbolem snů o štěstí / a keťas mnohý nemoh spát.” Úvodní Země na obzoru je sice po formální stránce méně konfliktní, avšak podobné téma originálněji zpracovaly například skupiny Traband a FruFru. Jiným textům bych vytkl spíše formální drobnosti: písni Jsi by slušelo dotažení některých rýmů, zatímco závěrečná Podzimní je tak plná trampských klišé, až hrozí explozí. Co si tedy lze z šestého alba Sekvoje odnést? Především poznání, že kapela žije, i když jí příprava nové desky trvala nadstandardních devět let. Dále pocit, že i když se Sekvoj na skutečnou špičku domácí folkové scény zřejmě nikdy nepropracuje, její postavení je stabilní a hodné minimálně uznání. Přestože mi písně Oldy Delejše a Pavla Hurta nelezou pod kůži tak jako skladby některých jejich mladších kolegů (Zhasni, Marien, Hluboké nedorozumění), je mi jejich houževnatost sympatická. Přidáme-li k tomu už zmíněné novinky v aranžích (především flétnu a Karolinin zpěv), výsledek je minimálně v rámci žánru slušný. A ještě jedna pochvala: I když si skupina album vydala svépomocí (za přispění desítek drobných dárců), vybavila je graficky čistým a vkusným bookletem s texty písní.

Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 11/2009

************************

6.9.2014

Vítězem soutěže kapel na 39. Mohelnickém dostavníku se podle odborné poroty stala skupina Passage, u diváků bodoval ostravský Marod. Cenu Souznění hudby s přírodou od jejího autora, muzikanta a řezbáře Jiřího Krbečka, převzala skupina Hluboké nedorozumění. Radio Proglas ocenilo cenou Za krásu slova Jiřího Smrže.

Český vokální sextet Skety zvítězil o prázdninách v mezinárodní soutěži Vokal Total v rakouském Grazu. V kategorii Jazz skupina obsadila první místo s cenou Warda Swingla v konkurenci kapel z celého světa.

Kulturní magazín UNI vstupuje do nového školního roku v nové grafické úpravě, s novým formátem a s rozšířeným obsahem. V zářijovém čísle najdete mimo jiné rozhovor s Lenkou Dusilovou o chystaném albu skupiny Maratonika a také povídání s jejím bratrem Markem Dusilem.

Pianistka a zpěvačka Amálka K. Třebická se po dětském albu Nešišlej! představuje s deskou pro dospělé. Novinka Za okny rychlíku přináší skladby na pomezí šansonu, jazzu a alternativy. V textech se setkáme se sebeironickým nadhledem, s bezvýchodnými pocity normalizačního dětství nebo s bezmocí stáří v domově pro seniory. „Texty jsou výpovědí o mé realitě – o mém prožitém a vidění světa. Jediným záměrem bylo co nejvěrněji toto zachytit,“ říká autorka.

V pátek 12. září od 19.15 bude hrát na Radiu Proglas živě přímo ve studiu skupina Jauvajs.

Skupina 5P Luboše Pospíšila natočila po třech letech novou řadovou desku s názvem Soukromá elegie. Autorem většiny písní je opět sám Pospíšil, dvěma skladbami přispěl klávesista a kapelník Ondřej Fencl, novinkou je spolupráce s Michalem Hrůzou. O texty se postarali Luboš Pospíšil, Ondřej Fencl, Pepa Lábus, Jan Sahara Hedl, premiérově Tomáš Belko (Sto zvířat) a nechybí ani další spolupráce s básníkem Pavlem Šrutem.

Jan P. Muchow je producentem nového alba dua Kieslowski, nazvaného Mezi lopatky. Deska vznikala na severu Francie a vyjde 9. září.

Houslistka a zpěvačka Jitka Šuranská, držitelka Anděla 2013 v kategorii World music, vystupuje nově v triu s Martinem Krajíčkem (mandolína) a Mariánem Friedlem (kontrabas, píšťaly).

Skupina Zrcadla nemá pouze novou LP desku Večírek Hitachi, ale také nový web www.zrcadla.info. Deska se natáčela živě v dřevěné chatě sjezdovky Sádek a v přilehlém lese na Domažlicku. Po výtvarné stránce je dílem houslisty Karla Dvořáka, který se spolu s kytaristou Pavlem Moryskem dělí o autorství většiny skladeb.

Nové album s názvem Mozaika natočila pardubická skupina Pouta. „Rozhodli jsme se zkusit vybřednout z tradicionalismu české folkové muziky jak aranžemi, tak především zvukem nahrávek,“ říká kapela. Na nahrávce se jako aranžér a zvukový mistr podílel Jirka Mucha z Plzně, na aranžích se podílel a na kytary hostuje Míša Röhrich. Album se jmenuje Mozaika.