DALŠÍ ODKAZY

Napište nám

Vložte si na své
stránky odkaz  na

Nezávadné potraviny

Bratři Ebenové – Chlebíčky, Sony BMG, 2008, celkový čas 43:56

Čtvrtá řadovka Bratří Ebenu Chlebíčky se stala suverénně nejprodávanějším albem letošního léta na domácím trhu. Tento úspěch, zdá se, překvapil i samotné interprety, pro které je rodinné muzicírování spíš vedlejším poměrem a příležitostnou relaxací. Komerční úspěch ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu. Jaké tedy Chlebíčky jsou? Asi spíš popové než folkové. Pro pop music je základní myšlenkou přinést to, co lidi v zásadě očekávají, co je pohladí, potěší. Tvůrčí přetlak se vybíjí v hledání ozvláštňujících detailů. Folk by měl být spíš o vnitřním sváru, o vyjádření názorů, padni komu padni, a ať se líbí, nebo ne. Proto bude mít zřejmě menší posluchačské zázemí, ale své posluchače osloví hlouběji. Na druhé straně nemám pocit, že u Ebenů by to bylo v rozporu. Lidé kapelu vnímají pochopitelně především přes Marka, který se svým moderátorským mistrovstvím vypracoval ne v celebritu, ale v osobnost v tom nejlepším slova smyslu. Předpokládá se o něm, že nemluví sprostě, v tomto smyslu použití slova ksicht na desce je asi tak tolerovatelné maximum. Předpokládá se i to, že vládne jemným humorem s ironickým a sebeironickým nádechem, což album dotvrzuje. A konečně se očekává, že lecjaké téma využije k nějaké zobecňující glose, posouvající se k nějakému překvapivému nahlédnutí našich soukromých i společenských životů. A ani v tom nezůstal na desce nic zásadního dlužen. Po hudební stránce se od Malých písní do tmy rozdělení nástrojů v kapele trochu posunulo. Davidovi zůstaly dechy – klarinet a saxofony, Kryštof k akustickému piánu přidal elektrické Rhodes, klávesy i hammondky. A velmi často hraje druhý dechový nástroj. Ale především Marek takřka opustil kytaru (je jen jednou na celém albu), jednou hraje na banjo a občas na klávesové nástroje. Bratrské trio doplňují pánové z ETC Pavel Skála (kytary) a Jiří Veselý (baskytara, akordeon), výtečný kontrabasista Jaromír Honzák a decentní bicí Jiřího Zelenky. V písničce Houston si duet s Markem vystřihne exkolegyně z Ypsilonky Jaroslava Kretschmerová. I když Marek už se divadlem nezabývá, přijde mi, že mnoho písní alba má jakýsi divadelní nátisk, především výrazem zpěvu, ale i lecčíms v aranžmá. Nejvíc mne pobavila písnička Houston, kterou jsem zařadil do rubriky Písničkový tip. Textařsky potěší hra s více významy slova, s volným tokem asociací a autorův bohatý slovník, umožňující najít občas překvapivé slovo. Zmínil-li jsem myšlenkové přesahy mezi tématy, pak titulní Chlebíčky jsou nejen nostalgickým ohlédnutím za naší minulostí a postesknutím nad tím, že ani nikdo z nás nemládne, zato okoráváme všichni, ale i jakýmsi smířením s tím, že oblohy našich životů jsou velmi různorodé (žili jsme svobodně a taky nesvobodně). Následná Zprava dobrý nás přesune ze silničního provozu až do parlamentní sněmovny. Ironicky velikášský je Pomník, dloubnutím do módy folklór-rockových úprav pak Folklóreček. K jemně sebeironickým bilancím patří XL (inu, tloustneme), ale především jí předcházející Někdo klepe. Houpám se je vlastně variací na Tichou domácnost z druhého alba. Spokojený muž necítí potřebu znovu vyznávat lásku, vše je přece tak jasné. A tak se idylicky houpá v křesle a možná se už schyluje k dramatu. Hezký a symbolický je závěrečný příběh s tajemstvím Poslední valčík. Slibuje-li v něm Marek Nashledanou, musím říci, že i když Ebeni už dávno nejsou zjevením přinášejícím něco nového, ale spíš klasiky, kultivujícími dosažené, docela se na další setkání s tvorbou kapely těším.  Deska byla z části nahrána u Viktorina ve Zlíně a z části u Jakla v Sono Records. Je výtvarně celistvě upravena (Karel Haoun a spol.) – od fotky bratří v prodavačském stejnokroji z chlebíčkárny, přes umělecké aranže chlebíčků s pitoreskní oblohou (třeba ciferník nebo zubní pasty) až po minutáž napsanou do oválků jako cena. Čitelné texty jsou samozřejmostí.

Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2008

Jako autor knihy Folk a country v Plzni., která vyjde po prázdninách, mám prosbu: Mezi čtenáři byli určitě někteří v Plzni na Portě v letech 1981 – 1989. Jako diváci, muzikanti nebo pořadatelé. Napište mi, prosím, jedním odstavcem své dojmy nebo zážitky. Pište sem nebo na jupp@folkcountry.cz. Díky. Michal Jupp Konečný.

************************
12.7.2014

Vítězem českého národního finále Porty 2014 se stala skupina Louka Band Druhé místo obsadilo Trio P.E.S. a třetí skončila jihlavská skupina Rendez-fou.

V Bílině se 12. července koná 10. mezinárodní Roots & Blues Festival. Účinkují Petra Börnerová trio, Good Biscuits (GB), ZVA 12-28 Band (SR), Jiří Maršíček trio, B. B. Band a další.

Jan Řepka vyráží na cykloturné s kanadskou písničkářkou Leah Abramson. Vystoupí 12. července v Praze (U Trojského koně), 13. července v Mělníku, 14. července v Lysé nad Labem, 15. července v Kutné Hoře, 16. července v Nespekách u Benešova, 19. července na malostatku Blatiny v Šebáňovicích na Benešovsku a 20. červenci v Novém Podlesí u Příbrami.

Skupina Crossband (2. místo ve finále Porty 2012) natočila novou „fotbalovou“ píseň Rozhodčí, ke které připravila videoklip ve stylu Okresního přeboru. Na klip se můžete podívat zde: http://youtu.be/A__CA01niRA.

Prázdniny v Telči 2014 začínají v pátek 25. července koncertem skupiny Gailard a zpěvačky Milli Janatkové. O den později se v Telči představí Vlasta Redl, Jarret a Zhasni a 27. července Bratři Orffové, Szidi Tobias nebo Hluboké nedorozumění.

Své debutové album vydává skupina 4 Pete’s Sake, která se zaměřuje na akustickou hudbu čerpající z anglosaské tradice. CD The Valley Of Happiness obsahuje osm vlastních písní a jednu instrumentální skladbu. Autorkou veškeré repertoáru zařazeného na albu je houslistka Petra Fabianová. Jako hosté na CD účinkují Petr Surý (kontrabas), Jakub Severin (perkuse) a Lee Andrew Davison (vokály).

Bubeník, hráč na tabla, zpěvák a beatboxer Tomáš Reindl zveřejnil video se svou novou osmiminutovou skladbou Pyg-meje: https://www.youtube.com/
watch?v=2KeUIa0rr14.

Lena Yellow, členka skupiny Yellow Sisters, zveřejnila píseň Night For You, druhý singl ze své chystané sólové desky Positivity. Album Positivity bude obsahovat autorské skladby Leni Yellow a Tomáše Sýkory a zároveň dvě originálně zpracované písně od jejich hudebních vzorů – skupiny Incognito a písničkářky Carole King. Základní sestavu doprovodné kapely tvoří vedle Tomáše Sýkory (klavír) bubeník Adam Koller, kytarista Tomáš Fuchs a baskytarista Miloš Klápště. Na projektu se podílí řada hudebních hostů z domácí scény, z USA a Austrálie.

Naďa Urbánková oslavila 30. června 75. narozeniny. Při té příležitosti Supraphon zpřístupnil na svém digitálním servisu Supraphonline.cz komplet jejích nahrávek – jde o řadová alba i o mnoho let nedostupné singly a raritní nahrávky.

Vydavatelství Indies Scope zveřejnilo svůj ediční plán na druhé pololetí roku 2014. Najdeme v něm nová alba skupin Musica Folklorica, Kieslowski, Zuby nehty, Traband a Tara Fuki.

-m. tesař-