Obsah čísel

Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

Nezávadné potraviny

Bratři Ebenové – Chlebíčky, Sony BMG, 2008, celkový čas 43:56

Čtvrtá řadovka Bratří Ebenu Chlebíčky se stala suverénně nejprodávanějším albem letošního léta na domácím trhu. Tento úspěch, zdá se, překvapil i samotné interprety, pro které je rodinné muzicírování spíš vedlejším poměrem a příležitostnou relaxací. Komerční úspěch ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu. Jaké tedy Chlebíčky jsou? Asi spíš popové než folkové. Pro pop music je základní myšlenkou přinést to, co lidi v zásadě očekávají, co je pohladí, potěší. Tvůrčí přetlak se vybíjí v hledání ozvláštňujících detailů. Folk by měl být spíš o vnitřním sváru, o vyjádření názorů, padni komu padni, a ať se líbí, nebo ne. Proto bude mít zřejmě menší posluchačské zázemí, ale své posluchače osloví hlouběji. Na druhé straně nemám pocit, že u Ebenů by to bylo v rozporu. Lidé kapelu vnímají pochopitelně především přes Marka, který se svým moderátorským mistrovstvím vypracoval ne v celebritu, ale v osobnost v tom nejlepším slova smyslu. Předpokládá se o něm, že nemluví sprostě, v tomto smyslu použití slova ksicht na desce je asi tak tolerovatelné maximum. Předpokládá se i to, že vládne jemným humorem s ironickým a sebeironickým nádechem, což album dotvrzuje. A konečně se očekává, že lecjaké téma využije k nějaké zobecňující glose, posouvající se k nějakému překvapivému nahlédnutí našich soukromých i společenských životů. A ani v tom nezůstal na desce nic zásadního dlužen. Po hudební stránce se od Malých písní do tmy rozdělení nástrojů v kapele trochu posunulo. Davidovi zůstaly dechy – klarinet a saxofony, Kryštof k akustickému piánu přidal elektrické Rhodes, klávesy i hammondky. A velmi často hraje druhý dechový nástroj. Ale především Marek takřka opustil kytaru (je jen jednou na celém albu), jednou hraje na banjo a občas na klávesové nástroje. Bratrské trio doplňují pánové z ETC Pavel Skála (kytary) a Jiří Veselý (baskytara, akordeon), výtečný kontrabasista Jaromír Honzák a decentní bicí Jiřího Zelenky. V písničce Houston si duet s Markem vystřihne exkolegyně z Ypsilonky Jaroslava Kretschmerová. I když Marek už se divadlem nezabývá, přijde mi, že mnoho písní alba má jakýsi divadelní nátisk, především výrazem zpěvu, ale i lecčíms v aranžmá. Nejvíc mne pobavila písnička Houston, kterou jsem zařadil do rubriky Písničkový tip. Textařsky potěší hra s více významy slova, s volným tokem asociací a autorův bohatý slovník, umožňující najít občas překvapivé slovo. Zmínil-li jsem myšlenkové přesahy mezi tématy, pak titulní Chlebíčky jsou nejen nostalgickým ohlédnutím za naší minulostí a postesknutím nad tím, že ani nikdo z nás nemládne, zato okoráváme všichni, ale i jakýmsi smířením s tím, že oblohy našich životů jsou velmi různorodé (žili jsme svobodně a taky nesvobodně). Následná Zprava dobrý nás přesune ze silničního provozu až do parlamentní sněmovny. Ironicky velikášský je Pomník, dloubnutím do módy folklór-rockových úprav pak Folklóreček. K jemně sebeironickým bilancím patří XL (inu, tloustneme), ale především jí předcházející Někdo klepe. Houpám se je vlastně variací na Tichou domácnost z druhého alba. Spokojený muž necítí potřebu znovu vyznávat lásku, vše je přece tak jasné. A tak se idylicky houpá v křesle a možná se už schyluje k dramatu. Hezký a symbolický je závěrečný příběh s tajemstvím Poslední valčík. Slibuje-li v něm Marek Nashledanou, musím říci, že i když Ebeni už dávno nejsou zjevením přinášejícím něco nového, ale spíš klasiky, kultivujícími dosažené, docela se na další setkání s tvorbou kapely těším.  Deska byla z části nahrána u Viktorina ve Zlíně a z části u Jakla v Sono Records. Je výtvarně celistvě upravena (Karel Haoun a spol.) – od fotky bratří v prodavačském stejnokroji z chlebíčkárny, přes umělecké aranže chlebíčků s pitoreskní oblohou (třeba ciferník nebo zubní pasty) až po minutáž napsanou do oválků jako cena. Čitelné texty jsou samozřejmostí.

Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2008

************************
9.8.2014

Přistávací ranvej je název nového alba zpěvačky Gabriely Goldové. Vzniklo ve spolupráci s producentem a kytaristou Romanem Mashou Šandorem a obsahuje původní i převzaté skladby.

Robert Křesťan & Druhá tráva vystoupí ve středu 13. srpna na nádvoří Staré radnice v Brně.

Jitka Šuranská a Beata Bocek budou hosty na prvním albu improvizačního uskupení Zenový čaj. Základ projektu tvoří dva mladí hudebníci – hráč na didgeridoo Dalibor Neuwirt a cajónista a příležitostný saxofonista Matouš Vinš. Jejich hudba čerpá z world music, folku a jazzu, stejně tak jako z drum`n`bass, hiphopu, beatboxu, ambientu či rocku.

Čtvrt století ležela v soukromém archivu Karla Prokeše, dramaturga Valašského špalíčku, kazeta s nahrávkou koncertu Jima Čerta z tohoto festivalu z roku 1989. Letos se záznam dočkal digitalizace a masteringu a vyšel na CD u vydavatelství Indies Happy Trails. Album dostalo název Světla a stíny a svérázný akordeonista a písničkář se na něm představuje ve všech svých polohách: poetické (včetně zhudebněných Tolkienových textů z Pána prstenů), hospodské i hřbitovně morbidní.

Letošní držitelka ceny Anděl v kategorii Zpěvačka roku Lenka Dusilová dokončuje nové album s kapelou Baromantika (tedy s Beatou Hlavenkovou, Patrickem Karpentským, Viliamem Bérešem a Martinem Novákem), nazvané V hodině smrti. Novinka naváže na loňské živé album Live at Café v lese a vyjít by měla v druhé polovině září u vydavatelství Supraphon.

Skupina Zhasni dostala ke svým desátým narozeninám od plzeňských fanoušků profesionální videoklip ke starší písni Do stanice Smíření. Natáčení se mimo jiné zúčastnil přítel kapely, loutkoherec a hramonikář Marek Vojtěch v malé roli žebrajícího muzikanta. Při vzniku klipu bylo také způsobeno zpoždění vlaku kvůli opakovanému záběru – mašinfíra se pro myšlenku, že jeho lokálka bude hrát ve filmu, skutečně takhle nadchl. Klip můžete zhlédnout zde: https://www.
youtube.com/
watch?v=
9JLCyzrIHWk&
feature=youtu.be.

V Kanadě žijící zpěvačka českého původu Lenka Lichtenberg (tuzemské publikum si ji může pamatovat jako dětskou zpěvačku Lenku Hartlovou z divadla Semafor) natočila společně s izraelským loutnistou Yairem Dalalem album ukolébavek Lullabies From Exile.

Luboš a Veronika Stráníkovi vystoupí živě v pořadu Jak se vám líbí na Radiu Proglas ve středu 13. srpna od 19.15.

Na svém prvním oficiálním CD pracuje folkrocková skupina Lee Banda z jihomoravského Adamova. Písně jsou natočeny, Michael Vašíček finišuje se zvukem, hotovo by mělo být do poloviny září.

Nové album písní pro děti s názvem Buďte první, komu se to líbí! vydala skupina Pískomil se vrací. Album nabízí více než 34 minut rokenrolu pro děti a jejich rodiče. Jsou to písně o pirátské holčičí sebrance, o čokoládě, lajkování na facebooku se směšným koncem, veverušce z doby ledové nebo hit o starším bráchovi, kterého zajímají jen rychlá auta.

-m. tesař-