DALŠÍ ODKAZY

Napište nám

Vložte si na své
stránky odkaz  na

Nezávadné potraviny

Bratři Ebenové – Chlebíčky, Sony BMG, 2008, celkový čas 43:56

Čtvrtá řadovka Bratří Ebenu Chlebíčky se stala suverénně nejprodávanějším albem letošního léta na domácím trhu. Tento úspěch, zdá se, překvapil i samotné interprety, pro které je rodinné muzicírování spíš vedlejším poměrem a příležitostnou relaxací. Komerční úspěch ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu. Jaké tedy Chlebíčky jsou? Asi spíš popové než folkové. Pro pop music je základní myšlenkou přinést to, co lidi v zásadě očekávají, co je pohladí, potěší. Tvůrčí přetlak se vybíjí v hledání ozvláštňujících detailů. Folk by měl být spíš o vnitřním sváru, o vyjádření názorů, padni komu padni, a ať se líbí, nebo ne. Proto bude mít zřejmě menší posluchačské zázemí, ale své posluchače osloví hlouběji. Na druhé straně nemám pocit, že u Ebenů by to bylo v rozporu. Lidé kapelu vnímají pochopitelně především přes Marka, který se svým moderátorským mistrovstvím vypracoval ne v celebritu, ale v osobnost v tom nejlepším slova smyslu. Předpokládá se o něm, že nemluví sprostě, v tomto smyslu použití slova ksicht na desce je asi tak tolerovatelné maximum. Předpokládá se i to, že vládne jemným humorem s ironickým a sebeironickým nádechem, což album dotvrzuje. A konečně se očekává, že lecjaké téma využije k nějaké zobecňující glose, posouvající se k nějakému překvapivému nahlédnutí našich soukromých i společenských životů. A ani v tom nezůstal na desce nic zásadního dlužen. Po hudební stránce se od Malých písní do tmy rozdělení nástrojů v kapele trochu posunulo. Davidovi zůstaly dechy – klarinet a saxofony, Kryštof k akustickému piánu přidal elektrické Rhodes, klávesy i hammondky. A velmi často hraje druhý dechový nástroj. Ale především Marek takřka opustil kytaru (je jen jednou na celém albu), jednou hraje na banjo a občas na klávesové nástroje. Bratrské trio doplňují pánové z ETC Pavel Skála (kytary) a Jiří Veselý (baskytara, akordeon), výtečný kontrabasista Jaromír Honzák a decentní bicí Jiřího Zelenky. V písničce Houston si duet s Markem vystřihne exkolegyně z Ypsilonky Jaroslava Kretschmerová. I když Marek už se divadlem nezabývá, přijde mi, že mnoho písní alba má jakýsi divadelní nátisk, především výrazem zpěvu, ale i lecčíms v aranžmá. Nejvíc mne pobavila písnička Houston, kterou jsem zařadil do rubriky Písničkový tip. Textařsky potěší hra s více významy slova, s volným tokem asociací a autorův bohatý slovník, umožňující najít občas překvapivé slovo. Zmínil-li jsem myšlenkové přesahy mezi tématy, pak titulní Chlebíčky jsou nejen nostalgickým ohlédnutím za naší minulostí a postesknutím nad tím, že ani nikdo z nás nemládne, zato okoráváme všichni, ale i jakýmsi smířením s tím, že oblohy našich životů jsou velmi různorodé (žili jsme svobodně a taky nesvobodně). Následná Zprava dobrý nás přesune ze silničního provozu až do parlamentní sněmovny. Ironicky velikášský je Pomník, dloubnutím do módy folklór-rockových úprav pak Folklóreček. K jemně sebeironickým bilancím patří XL (inu, tloustneme), ale především jí předcházející Někdo klepe. Houpám se je vlastně variací na Tichou domácnost z druhého alba. Spokojený muž necítí potřebu znovu vyznávat lásku, vše je přece tak jasné. A tak se idylicky houpá v křesle a možná se už schyluje k dramatu. Hezký a symbolický je závěrečný příběh s tajemstvím Poslední valčík. Slibuje-li v něm Marek Nashledanou, musím říci, že i když Ebeni už dávno nejsou zjevením přinášejícím něco nového, ale spíš klasiky, kultivujícími dosažené, docela se na další setkání s tvorbou kapely těším.  Deska byla z části nahrána u Viktorina ve Zlíně a z části u Jakla v Sono Records. Je výtvarně celistvě upravena (Karel Haoun a spol.) – od fotky bratří v prodavačském stejnokroji z chlebíčkárny, přes umělecké aranže chlebíčků s pitoreskní oblohou (třeba ciferník nebo zubní pasty) až po minutáž napsanou do oválků jako cena. Čitelné texty jsou samozřejmostí.

Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2008

Jako autor knihy Folk a country v Plzni., která vyjde po prázdninách, mám prosbu: Mezi čtenáři byli určitě někteří v Plzni na Portě v letech 1981 – 1989. Jako diváci, muzikanti nebo pořadatelé. Napište mi, prosím, jedním odstavcem své dojmy nebo zážitky. Pište sem nebo na jupp@folkcountry.cz. Díky. Michal Jupp Konečný.

**

19.4.2014

V sobotu 19. dubna od 18.30 se v Železném u Tišnova koná druhý ročník festiválku Bluesová pomlázka. Účinkují St. Johnny + Charlie Slavík, Roman Dragoun a Gamba Blues Band.

Jako pocta Bretani bude koncipován jubilejní dvacátý ročník Svátku keltské kultury Beltine, který se bude konat v termínu 30. dubna až 1. května na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Vedle Jana Hrubého s Kukulínem, Asonance a skupiny Bran na festivalu vystoupí osm kapel z Bretaně.

Pavel Helan vystoupí v neděli 27. dubna v Lidečku na Vsetínsku.

Rozhovor s Nezmary o jejich novém albu Stopy bláznů si můžete poslechnout na Radiu Proglas v pořadu Jak se vám líbí v pátek 25. dubna od 19.15. Hostem pořadu bude také dirigent a hudebník Felix Slováček jr., který s Nezmary nedávno absolvoval krátké symfonické turné.

Žamboši mají před sebou jarní turné s australským písničkářem Petem Uhlenbruchem, který vystupuje pod pseudonymem Owls of the Swamp. První koncert se koná 23. dubna ve Staré aréně v Ostravě, další pak 24. dubna ve Vsetíně, 25. dubna ve Štítné nad Vláří-Popově (u Valašských Klobouk), 26. dubna v Břeclavi, 27. dubna v Brně (Kabaret Špaček) nebo 28. dubna v Olomouci (Jazz Tibet Club).

Ondřej Škoch (kytarista, písničkář a také baskytarista skupiny Chinaski) dokončil třetí desku zhudebněných veršů básnířky Suzanne Renaud s názvem Prší na habry. Hostem na albu je Zuzana Homolová.

Po čtyřech letech vydala nové album instrumentální skupina Sato-San To, jejíž základ tvoří trumpetista Oskar Török a bubeník Thom Herian. Na novém CD Obludarium se kapela představuje v novém složení s basistou Jardou Kovaříkem a s hráčem na klávesy Vojtěchem Procházkou, Törökovým kolegou z jazzového Vertiga.

V Brně ve Staré Pekárně vystoupí ve čtvrtek 24. dubna děčínská bluesová skupina M. J. & The Electric Blue.

U Indies Scope vydá své druhé album přední český karikaturista a tak trochu utajený písničkář Miroslav Kemel. CD se jmenuje Nic víc, obsahuje průřez Kemelovou tvorbou za posledních několik let a vzniklo ve spolupráci s hercem Vladimírem Javorským v roli producenta.

Vítězem jihomoravského oblastního kola Porty se v sobotu 12. dubna stala jihlavská skupina Rendez-fou. Druhým postupujícím do Řevnic je písničkář Filip Drlík. V autorské soutěži postupují do finále v Ústí nad Labem Jiří Marek (za píseň Cizinec) a Petr Kovač (za píseň Na chvíli motýli).

************************

-mt-