Obsah čísel

Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

Nezávadné potraviny

Bratři Ebenové – Chlebíčky, Sony BMG, 2008, celkový čas 43:56

Čtvrtá řadovka Bratří Ebenu Chlebíčky se stala suverénně nejprodávanějším albem letošního léta na domácím trhu. Tento úspěch, zdá se, překvapil i samotné interprety, pro které je rodinné muzicírování spíš vedlejším poměrem a příležitostnou relaxací. Komerční úspěch ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu. Jaké tedy Chlebíčky jsou? Asi spíš popové než folkové. Pro pop music je základní myšlenkou přinést to, co lidi v zásadě očekávají, co je pohladí, potěší. Tvůrčí přetlak se vybíjí v hledání ozvláštňujících detailů. Folk by měl být spíš o vnitřním sváru, o vyjádření názorů, padni komu padni, a ať se líbí, nebo ne. Proto bude mít zřejmě menší posluchačské zázemí, ale své posluchače osloví hlouběji. Na druhé straně nemám pocit, že u Ebenů by to bylo v rozporu. Lidé kapelu vnímají pochopitelně především přes Marka, který se svým moderátorským mistrovstvím vypracoval ne v celebritu, ale v osobnost v tom nejlepším slova smyslu. Předpokládá se o něm, že nemluví sprostě, v tomto smyslu použití slova ksicht na desce je asi tak tolerovatelné maximum. Předpokládá se i to, že vládne jemným humorem s ironickým a sebeironickým nádechem, což album dotvrzuje. A konečně se očekává, že lecjaké téma využije k nějaké zobecňující glose, posouvající se k nějakému překvapivému nahlédnutí našich soukromých i společenských životů. A ani v tom nezůstal na desce nic zásadního dlužen. Po hudební stránce se od Malých písní do tmy rozdělení nástrojů v kapele trochu posunulo. Davidovi zůstaly dechy – klarinet a saxofony, Kryštof k akustickému piánu přidal elektrické Rhodes, klávesy i hammondky. A velmi často hraje druhý dechový nástroj. Ale především Marek takřka opustil kytaru (je jen jednou na celém albu), jednou hraje na banjo a občas na klávesové nástroje. Bratrské trio doplňují pánové z ETC Pavel Skála (kytary) a Jiří Veselý (baskytara, akordeon), výtečný kontrabasista Jaromír Honzák a decentní bicí Jiřího Zelenky. V písničce Houston si duet s Markem vystřihne exkolegyně z Ypsilonky Jaroslava Kretschmerová. I když Marek už se divadlem nezabývá, přijde mi, že mnoho písní alba má jakýsi divadelní nátisk, především výrazem zpěvu, ale i lecčíms v aranžmá. Nejvíc mne pobavila písnička Houston, kterou jsem zařadil do rubriky Písničkový tip. Textařsky potěší hra s více významy slova, s volným tokem asociací a autorův bohatý slovník, umožňující najít občas překvapivé slovo. Zmínil-li jsem myšlenkové přesahy mezi tématy, pak titulní Chlebíčky jsou nejen nostalgickým ohlédnutím za naší minulostí a postesknutím nad tím, že ani nikdo z nás nemládne, zato okoráváme všichni, ale i jakýmsi smířením s tím, že oblohy našich životů jsou velmi různorodé (žili jsme svobodně a taky nesvobodně). Následná Zprava dobrý nás přesune ze silničního provozu až do parlamentní sněmovny. Ironicky velikášský je Pomník, dloubnutím do módy folklór-rockových úprav pak Folklóreček. K jemně sebeironickým bilancím patří XL (inu, tloustneme), ale především jí předcházející Někdo klepe. Houpám se je vlastně variací na Tichou domácnost z druhého alba. Spokojený muž necítí potřebu znovu vyznávat lásku, vše je přece tak jasné. A tak se idylicky houpá v křesle a možná se už schyluje k dramatu. Hezký a symbolický je závěrečný příběh s tajemstvím Poslední valčík. Slibuje-li v něm Marek Nashledanou, musím říci, že i když Ebeni už dávno nejsou zjevením přinášejícím něco nového, ale spíš klasiky, kultivujícími dosažené, docela se na další setkání s tvorbou kapely těším.  Deska byla z části nahrána u Viktorina ve Zlíně a z části u Jakla v Sono Records. Je výtvarně celistvě upravena (Karel Haoun a spol.) – od fotky bratří v prodavačském stejnokroji z chlebíčkárny, přes umělecké aranže chlebíčků s pitoreskní oblohou (třeba ciferník nebo zubní pasty) až po minutáž napsanou do oválků jako cena. Čitelné texty jsou samozřejmostí.

Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2008

************************
23.8.2014

U vydavatelství Polí 5 vydá na podzim své první CD písničkářka Saša Niklíčková z Mladé Boleslavi, letošní vítězka soutěže Notování. Jako hosté na albu vystoupí například houslista Radek Trupl z orchestru Státní opery Praha nebo baskytarista Vladimír Štástka ze skupiny Visací zámek.

Třicátý devátý Mohelnický dostavník bude probíhat od 28. do 31. srpna. Vystoupí na něm například Sem tam, Jitka Šuranská, Cop, Madalen, Marien, Zrcadla, Alibaba, A. M. Úlet a mnoho dalších.

Členové skupiny LoukaBand, letošního vítěze finále Porty v Řevnicích, budou hosty Milana Tesaře v pořadu Jak se vám líbí na Radiu Proglas v úterý 26. srpna od 19.15. Kapelu budou zastupovat kytarista Slávek a baskytarista Lubor.

Dvanáctý ročník Festivalu na vodě bude probíhat 5. a 6. září na přehradě Lučina u Strážnice. Vystoupí na něm například Fleret, Čači Vorba (Polsko), písničkářka Sima Martausová (Slovensko), Paprsky a další.

Skupina Poletíme? vydá v září u Supraphonu nové album s názvem Turbošansón.

Dámská vokální skupina Yellow Sisters vydala koncertní album se záznamem vystoupení v Clubu Kino v Černošicích. Dámy, které celý koncert absolvovaly a cappella, si do několika písní jako hosta přizvaly zpěváka a beatboxera Petra Wajsara.

Dvojjazyčný název Už dlouho…/Depius longtemps… má nové album zpěvačky Ivany Fitznerové. Obsahuje autorskou tvorbu na pomezí jazzu a šansonu s texty ve francouzštině a češtině.

Poslední z letošní série Festivalů ve středu se koná na volném prostranství před Café Práh v Brně (vedle nákupního centra Vaňkovka) ve středu 27. srpna. Účinkují Kupodivu, D.N.A., eLpéčka, Lada Šimíčková a Honza Žamboch. Celý letní cyklus hraní před Café Práh pak zakončí v neděli 31. srpna Festival na konci léta se skupinami Nevermore & Kosmonaut, Japka nebo Jananas. Vstup na obě akce je zdarma.

Svou první studiovou nahrávku vypustil do světa slovenský bluesový kytarista a zpěvák Jerguš Oravec. CD se jmenuje Aries a současně s ním vznikl i videoklip ke skladbě Get Away.

Na LP a CD vyšlo dlouho očekávané nové CD folkrockové skupiny Zrcadla s názvem Večírek Hitachi. Kapela je oficiálně představí na festivalu Mohelnický dostavník, další koncerty se plánují na podzim.

-m. tesař-