Obsah čísel

Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

Nezávadné potraviny

Bratři Ebenové – Chlebíčky, Sony BMG, 2008, celkový čas 43:56

Čtvrtá řadovka Bratří Ebenu Chlebíčky se stala suverénně nejprodávanějším albem letošního léta na domácím trhu. Tento úspěch, zdá se, překvapil i samotné interprety, pro které je rodinné muzicírování spíš vedlejším poměrem a příležitostnou relaxací. Komerční úspěch ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu. Jaké tedy Chlebíčky jsou? Asi spíš popové než folkové. Pro pop music je základní myšlenkou přinést to, co lidi v zásadě očekávají, co je pohladí, potěší. Tvůrčí přetlak se vybíjí v hledání ozvláštňujících detailů. Folk by měl být spíš o vnitřním sváru, o vyjádření názorů, padni komu padni, a ať se líbí, nebo ne. Proto bude mít zřejmě menší posluchačské zázemí, ale své posluchače osloví hlouběji. Na druhé straně nemám pocit, že u Ebenů by to bylo v rozporu. Lidé kapelu vnímají pochopitelně především přes Marka, který se svým moderátorským mistrovstvím vypracoval ne v celebritu, ale v osobnost v tom nejlepším slova smyslu. Předpokládá se o něm, že nemluví sprostě, v tomto smyslu použití slova ksicht na desce je asi tak tolerovatelné maximum. Předpokládá se i to, že vládne jemným humorem s ironickým a sebeironickým nádechem, což album dotvrzuje. A konečně se očekává, že lecjaké téma využije k nějaké zobecňující glose, posouvající se k nějakému překvapivému nahlédnutí našich soukromých i společenských životů. A ani v tom nezůstal na desce nic zásadního dlužen. Po hudební stránce se od Malých písní do tmy rozdělení nástrojů v kapele trochu posunulo. Davidovi zůstaly dechy – klarinet a saxofony, Kryštof k akustickému piánu přidal elektrické Rhodes, klávesy i hammondky. A velmi často hraje druhý dechový nástroj. Ale především Marek takřka opustil kytaru (je jen jednou na celém albu), jednou hraje na banjo a občas na klávesové nástroje. Bratrské trio doplňují pánové z ETC Pavel Skála (kytary) a Jiří Veselý (baskytara, akordeon), výtečný kontrabasista Jaromír Honzák a decentní bicí Jiřího Zelenky. V písničce Houston si duet s Markem vystřihne exkolegyně z Ypsilonky Jaroslava Kretschmerová. I když Marek už se divadlem nezabývá, přijde mi, že mnoho písní alba má jakýsi divadelní nátisk, především výrazem zpěvu, ale i lecčíms v aranžmá. Nejvíc mne pobavila písnička Houston, kterou jsem zařadil do rubriky Písničkový tip. Textařsky potěší hra s více významy slova, s volným tokem asociací a autorův bohatý slovník, umožňující najít občas překvapivé slovo. Zmínil-li jsem myšlenkové přesahy mezi tématy, pak titulní Chlebíčky jsou nejen nostalgickým ohlédnutím za naší minulostí a postesknutím nad tím, že ani nikdo z nás nemládne, zato okoráváme všichni, ale i jakýmsi smířením s tím, že oblohy našich životů jsou velmi různorodé (žili jsme svobodně a taky nesvobodně). Následná Zprava dobrý nás přesune ze silničního provozu až do parlamentní sněmovny. Ironicky velikášský je Pomník, dloubnutím do módy folklór-rockových úprav pak Folklóreček. K jemně sebeironickým bilancím patří XL (inu, tloustneme), ale především jí předcházející Někdo klepe. Houpám se je vlastně variací na Tichou domácnost z druhého alba. Spokojený muž necítí potřebu znovu vyznávat lásku, vše je přece tak jasné. A tak se idylicky houpá v křesle a možná se už schyluje k dramatu. Hezký a symbolický je závěrečný příběh s tajemstvím Poslední valčík. Slibuje-li v něm Marek Nashledanou, musím říci, že i když Ebeni už dávno nejsou zjevením přinášejícím něco nového, ale spíš klasiky, kultivujícími dosažené, docela se na další setkání s tvorbou kapely těším.  Deska byla z části nahrána u Viktorina ve Zlíně a z části u Jakla v Sono Records. Je výtvarně celistvě upravena (Karel Haoun a spol.) – od fotky bratří v prodavačském stejnokroji z chlebíčkárny, přes umělecké aranže chlebíčků s pitoreskní oblohou (třeba ciferník nebo zubní pasty) až po minutáž napsanou do oválků jako cena. Čitelné texty jsou samozřejmostí.

Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2008

************************
13.12.2014

Bluesový zpěvák Matěj Ptaszek, dříve známý z dua Beňa & Ptaszek a v současné době frontman tria Dobré ráno blues band, se v lednu odstěhuje do Ekvádoru. Hovoří o tom v rozhovoru, který uvede Radio Proglas v pořadu Jak se vám líbí v pondělí 15. prosince v 19.15.

Kam nepřijde den je název debutového alba písničkářky Saši Niklíčkové z Mladé Boleslavi, vítězky letošního ročníku soutěže Notování. Vyšlo u nezávislého vydavatelství Polí 5.

Lenka Dusilová se skupinou Baromantika plánuje natočení videoklipu k šestiminutové písni Indiánky z alba V hodině smrti. Klip by měli připravit Michal Matoušek a Martin Smékal, aktuální vítězové celosvětové soutěže o nejlepší videoklip pro britskou skupinu Underworld. Na vznik klipu mohou přispět fanoušci prostřednictvím webu Katalyzátor (www.katalyzator.cz). Přispěvatelé mohou získat originální odměny, včetně možnosti zaslat vlastní vybraný záběr (natočený třeba telefonem), který bude do klipu zakomponován.

Písničkář a režisér Jakub Čermák (alias Cermaque) natočil po povedeném klipu pro Tara Fuki video také pro skupinu Zrní. Snímek ve stylu filmů Karla Zemana vznikl k písni Loďky, kterou najdete na rozšířené dvojvinylové verzi alba Následuj kojota.

Z mohutného stromu skupiny Jablkoň vypučela další větev. Duo Půljablkoň tvoří matador Michal Němec a mladá zpěvačka Marie Puttnerová, která účinkovala už na minulém albu Jablkoně Sentimentální Němec. První CD Půljablkoně obsahuje 15 písní včetně nových verzí skladeb Náklad třaskavin, Ej, horo, Balada chanuka nebo Hostina bláznů.

Plzeňský písničkář Michal Willie Sedláček vydal autorské album Válka v nás. Sám zpívá, hraje na kytaru a foukací harmoniku, doprovází jej flétnistka Eva Trnková.

Pavoon je společný projekt českého hudebníka Pavla Fajta a německé pianistky a zpěvačky Oony Kastner. Na albu Levantis čerpají z tradiční hudby východního Středomoří.

Předvánoční koncert folkové skupiny Bob a Bobci se koná 19. prosince v Duchcově.

Album autorských vánočních písní ve stylu a cappella natočila a vydala plzeňská skupina Hlasoplet. CD se jmenuje Betlém.

Pianista a skladatel Zdeněk Král vydal knihu a CD Žvaní žabák u louže. CD obsahuje dětské písničky na procvičení všech problematických písmen. Kniha přináší logopedicky zaměřená hravá cvičení a omalovánky.

(Milan Tesař)

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.