Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

zpět na seznam

Moderní i tradiční

Dún an Doras – Sweet and Sour. Indies, 2003. Celkový čas 47:20.

Ty tam jsou doby, kdy neúnavný René Starhon po Praze naháněl cizince vhodné krve a každý rok přeskupoval mezinárodní sestavu pitoreskní partičky Dún an Doras. Už tehdy byla inspirativní a blýsklo se v ní nemálo zajímavých instrumentalistů (Ir Scott Mavroudis, Švédka Nilla Axelsson a další), ale přece jen bylo znát, že jde o lidi, kteří berou hudbu především jako relaxaci a mají spoustu jiných zájmů.

Jakkoli současná sestava nedisponuje jmény z dalekých keltských i jiných krajů, je vidět, že jde o partu konsolidovanou, sehranou a instrumentálně vyzrálou. Navíc schopnou napsat vlastní melodie v klasickém duchu tak, že je od tradicionálů nerozeznáte.

Album je rozčleněno do jedenácti kompozic. Pochopitelně, jak je u “keltské” muziky zvykem, některé kompozice sestávají ze setu několika melodií, takže jakékoli procentuální rozdělování na tradicionály, přejaté písně umělé a vlastní tvorbu by bylo zavádějící. Prostě je toho zhruba tak stejně a je to dobře vyváženo. Z jedenácti opusů je pět zpívaných. Katka García je mimořádnou zpěvačkou, zpívá na albu výhradně anglicky a kdyby mi někdo nakukal, že jde o přední irskou či podobnou interpretku, uvěřil bych mu bez pochyb.

Kapela nemá nijak ortodoxně irské instrumentální složení, na jaké jsme zvyklí třeba od naší Asonance a které jiné kapely leckdy dohánějí pomocí různých rejstříků zakletých v klávesách. Ostatně obsazení kapely je téměř minimální pro danou muziku – dva melodické nástroje a jedna zpěvačka nad harmonicko rytmickým základem kapely. Nad dobře spolupracující akustickou kytarou (Petr Košumberský) a baskytarou (René Starhon) vytváří melodie především příčná flétna (Radvan Markus – opravdu pořád příčka, i když někdy zní tak trochu jako whistle) a housle (Daniel Malczyk – skvělý v rychlém fidlování i v doprovodu pomalých airů). Rytmiku většinou neobstarává irský bodhrán ale výpůjčky z jiných etnik (Jakub Severin - tabla, djembe, darbuka). Bodhrán zazní jen ve dvou skladbách (v podání hostující Kristiny Volné, paradoxně jedna z kompozic, kde se setkáte s irským bubínkem, jsou polky), sporadické je i použití dalších exotických a nekeltských nástrojů (cajon původem někde z Antil, didgeridoo z Austrálie).

Mezi kompozicemi najdete nejklasičtější ostrovní typy – reel a jig, ale i walz, česko-irskou polku a lecjaké překvapení jako třeba pokeltštělou bulharskou melodii v jedenácti osminovém rytmu. Ta mne zvlášť pobavila, protože byla třetí částí setu, a tak se moje hlavička začala už před ní pokyvovat v typických jigových triádách a najednou mi každý čtvrtý “takt” doslova hlava nestíhala.

Zatímco v instrumentálkách jsem si užíval především přirozeného drive kapely, ve zpívaných písních je síla Katky Garcíi především v airech v pomalém tempu a s dostatkem ticha kolem hlasu. Jediná píseň bez instrumentálního doprovodu – Booth Sides the Tweed – na verše skotského barda Roberta Burnse, to je prostě nádherné krasosmutnění.

Booklet má dvě části. Na té s modrým pozadím se dozvíte česky i anglicky základní informace a komentáře k jednotlivým písním, na té oranžové pak nejdete všech pět anglických textů alba. Je trochu škoda, že k nim nejsou připojeny i české překlady, ale nejsou zde žádné skotské či jiné nářeční obtížnosti, takže s mírně podprůměrnou znalostí angličtiny to zvládnete (jako já). Jinak je titul vypraven s tradiční pečlivostí a vítanou grafickou jednoduchostí, která způsobila zejména, že všechny údaje jsou opravdu čitelné.

Vyšlo tedy velmi dobré album, které zachytilo (jak už to u nás bývá) kapelu v sestavě, která už neexistuje, protože otec zakladatel René Starhon z ní v zápětí odešel. Je to první album u oficiální firmy, předchozí mezinárodní sestava vydala vlastním nákladem a proto těžko sehnatelné album Bossa Nudski. Potěší především české keltofily, ale myslím si, že si ho rádi poslechnou i jiní příznivci slušné akustické muziky.

Jiří moravský Brabec

************************
23.8.2014

U vydavatelství Polí 5 vydá na podzim své první CD písničkářka Saša Niklíčková z Mladé Boleslavi, letošní vítězka soutěže Notování. Jako hosté na albu vystoupí například houslista Radek Trupl z orchestru Státní opery Praha nebo baskytarista Vladimír Štástka ze skupiny Visací zámek.

Třicátý devátý Mohelnický dostavník bude probíhat od 28. do 31. srpna. Vystoupí na něm například Sem tam, Jitka Šuranská, Cop, Madalen, Marien, Zrcadla, Alibaba, A. M. Úlet a mnoho dalších.

Členové skupiny LoukaBand, letošního vítěze finále Porty v Řevnicích, budou hosty Milana Tesaře v pořadu Jak se vám líbí na Radiu Proglas v úterý 26. srpna od 19.15. Kapelu budou zastupovat kytarista Slávek a baskytarista Lubor.

Dvanáctý ročník Festivalu na vodě bude probíhat 5. a 6. září na přehradě Lučina u Strážnice. Vystoupí na něm například Fleret, Čači Vorba (Polsko), písničkářka Sima Martausová (Slovensko), Paprsky a další.

Skupina Poletíme? vydá v září u Supraphonu nové album s názvem Turbošansón.

Dámská vokální skupina Yellow Sisters vydala koncertní album se záznamem vystoupení v Clubu Kino v Černošicích. Dámy, které celý koncert absolvovaly a cappella, si do několika písní jako hosta přizvaly zpěváka a beatboxera Petra Wajsara.

Dvojjazyčný název Už dlouho…/Depius longtemps… má nové album zpěvačky Ivany Fitznerové. Obsahuje autorskou tvorbu na pomezí jazzu a šansonu s texty ve francouzštině a češtině.

Poslední z letošní série Festivalů ve středu se koná na volném prostranství před Café Práh v Brně (vedle nákupního centra Vaňkovka) ve středu 27. srpna. Účinkují Kupodivu, D.N.A., eLpéčka, Lada Šimíčková a Honza Žamboch. Celý letní cyklus hraní před Café Práh pak zakončí v neděli 31. srpna Festival na konci léta se skupinami Nevermore & Kosmonaut, Japka nebo Jananas. Vstup na obě akce je zdarma.

Svou první studiovou nahrávku vypustil do světa slovenský bluesový kytarista a zpěvák Jerguš Oravec. CD se jmenuje Aries a současně s ním vznikl i videoklip ke skladbě Get Away.

Na LP a CD vyšlo dlouho očekávané nové CD folkrockové skupiny Zrcadla s názvem Večírek Hitachi. Kapela je oficiálně představí na festivalu Mohelnický dostavník, další koncerty se plánují na podzim.

-m. tesař-