Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

zpět na seznam

Moderní i tradiční

Dún an Doras – Sweet and Sour. Indies, 2003. Celkový čas 47:20.

Ty tam jsou doby, kdy neúnavný René Starhon po Praze naháněl cizince vhodné krve a každý rok přeskupoval mezinárodní sestavu pitoreskní partičky Dún an Doras. Už tehdy byla inspirativní a blýsklo se v ní nemálo zajímavých instrumentalistů (Ir Scott Mavroudis, Švédka Nilla Axelsson a další), ale přece jen bylo znát, že jde o lidi, kteří berou hudbu především jako relaxaci a mají spoustu jiných zájmů.

Jakkoli současná sestava nedisponuje jmény z dalekých keltských i jiných krajů, je vidět, že jde o partu konsolidovanou, sehranou a instrumentálně vyzrálou. Navíc schopnou napsat vlastní melodie v klasickém duchu tak, že je od tradicionálů nerozeznáte.

Album je rozčleněno do jedenácti kompozic. Pochopitelně, jak je u “keltské” muziky zvykem, některé kompozice sestávají ze setu několika melodií, takže jakékoli procentuální rozdělování na tradicionály, přejaté písně umělé a vlastní tvorbu by bylo zavádějící. Prostě je toho zhruba tak stejně a je to dobře vyváženo. Z jedenácti opusů je pět zpívaných. Katka García je mimořádnou zpěvačkou, zpívá na albu výhradně anglicky a kdyby mi někdo nakukal, že jde o přední irskou či podobnou interpretku, uvěřil bych mu bez pochyb.

Kapela nemá nijak ortodoxně irské instrumentální složení, na jaké jsme zvyklí třeba od naší Asonance a které jiné kapely leckdy dohánějí pomocí různých rejstříků zakletých v klávesách. Ostatně obsazení kapely je téměř minimální pro danou muziku – dva melodické nástroje a jedna zpěvačka nad harmonicko rytmickým základem kapely. Nad dobře spolupracující akustickou kytarou (Petr Košumberský) a baskytarou (René Starhon) vytváří melodie především příčná flétna (Radvan Markus – opravdu pořád příčka, i když někdy zní tak trochu jako whistle) a housle (Daniel Malczyk – skvělý v rychlém fidlování i v doprovodu pomalých airů). Rytmiku většinou neobstarává irský bodhrán ale výpůjčky z jiných etnik (Jakub Severin - tabla, djembe, darbuka). Bodhrán zazní jen ve dvou skladbách (v podání hostující Kristiny Volné, paradoxně jedna z kompozic, kde se setkáte s irským bubínkem, jsou polky), sporadické je i použití dalších exotických a nekeltských nástrojů (cajon původem někde z Antil, didgeridoo z Austrálie).

Mezi kompozicemi najdete nejklasičtější ostrovní typy – reel a jig, ale i walz, česko-irskou polku a lecjaké překvapení jako třeba pokeltštělou bulharskou melodii v jedenácti osminovém rytmu. Ta mne zvlášť pobavila, protože byla třetí částí setu, a tak se moje hlavička začala už před ní pokyvovat v typických jigových triádách a najednou mi každý čtvrtý “takt” doslova hlava nestíhala.

Zatímco v instrumentálkách jsem si užíval především přirozeného drive kapely, ve zpívaných písních je síla Katky Garcíi především v airech v pomalém tempu a s dostatkem ticha kolem hlasu. Jediná píseň bez instrumentálního doprovodu – Booth Sides the Tweed – na verše skotského barda Roberta Burnse, to je prostě nádherné krasosmutnění.

Booklet má dvě části. Na té s modrým pozadím se dozvíte česky i anglicky základní informace a komentáře k jednotlivým písním, na té oranžové pak nejdete všech pět anglických textů alba. Je trochu škoda, že k nim nejsou připojeny i české překlady, ale nejsou zde žádné skotské či jiné nářeční obtížnosti, takže s mírně podprůměrnou znalostí angličtiny to zvládnete (jako já). Jinak je titul vypraven s tradiční pečlivostí a vítanou grafickou jednoduchostí, která způsobila zejména, že všechny údaje jsou opravdu čitelné.

Vyšlo tedy velmi dobré album, které zachytilo (jak už to u nás bývá) kapelu v sestavě, která už neexistuje, protože otec zakladatel René Starhon z ní v zápětí odešel. Je to první album u oficiální firmy, předchozí mezinárodní sestava vydala vlastním nákladem a proto těžko sehnatelné album Bossa Nudski. Potěší především české keltofily, ale myslím si, že si ho rádi poslechnou i jiní příznivci slušné akustické muziky.

Jiří moravský Brabec

************************
13.12.2014

Bluesový zpěvák Matěj Ptaszek, dříve známý z dua Beňa & Ptaszek a v současné době frontman tria Dobré ráno blues band, se v lednu odstěhuje do Ekvádoru. Hovoří o tom v rozhovoru, který uvede Radio Proglas v pořadu Jak se vám líbí v pondělí 15. prosince v 19.15.

Kam nepřijde den je název debutového alba písničkářky Saši Niklíčkové z Mladé Boleslavi, vítězky letošního ročníku soutěže Notování. Vyšlo u nezávislého vydavatelství Polí 5.

Lenka Dusilová se skupinou Baromantika plánuje natočení videoklipu k šestiminutové písni Indiánky z alba V hodině smrti. Klip by měli připravit Michal Matoušek a Martin Smékal, aktuální vítězové celosvětové soutěže o nejlepší videoklip pro britskou skupinu Underworld. Na vznik klipu mohou přispět fanoušci prostřednictvím webu Katalyzátor (www.katalyzator.cz). Přispěvatelé mohou získat originální odměny, včetně možnosti zaslat vlastní vybraný záběr (natočený třeba telefonem), který bude do klipu zakomponován.

Písničkář a režisér Jakub Čermák (alias Cermaque) natočil po povedeném klipu pro Tara Fuki video také pro skupinu Zrní. Snímek ve stylu filmů Karla Zemana vznikl k písni Loďky, kterou najdete na rozšířené dvojvinylové verzi alba Následuj kojota.

Z mohutného stromu skupiny Jablkoň vypučela další větev. Duo Půljablkoň tvoří matador Michal Němec a mladá zpěvačka Marie Puttnerová, která účinkovala už na minulém albu Jablkoně Sentimentální Němec. První CD Půljablkoně obsahuje 15 písní včetně nových verzí skladeb Náklad třaskavin, Ej, horo, Balada chanuka nebo Hostina bláznů.

Plzeňský písničkář Michal Willie Sedláček vydal autorské album Válka v nás. Sám zpívá, hraje na kytaru a foukací harmoniku, doprovází jej flétnistka Eva Trnková.

Pavoon je společný projekt českého hudebníka Pavla Fajta a německé pianistky a zpěvačky Oony Kastner. Na albu Levantis čerpají z tradiční hudby východního Středomoří.

Předvánoční koncert folkové skupiny Bob a Bobci se koná 19. prosince v Duchcově.

Album autorských vánočních písní ve stylu a cappella natočila a vydala plzeňská skupina Hlasoplet. CD se jmenuje Betlém.

Pianista a skladatel Zdeněk Král vydal knihu a CD Žvaní žabák u louže. CD obsahuje dětské písničky na procvičení všech problematických písmen. Kniha přináší logopedicky zaměřená hravá cvičení a omalovánky.

(Milan Tesař)

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.