Minirecenze

Rozhovory

Navštívenky

zpět na seznam

Moderní i tradiční

Dún an Doras – Sweet and Sour. Indies, 2003. Celkový čas 47:20.

Ty tam jsou doby, kdy neúnavný René Starhon po Praze naháněl cizince vhodné krve a každý rok přeskupoval mezinárodní sestavu pitoreskní partičky Dún an Doras. Už tehdy byla inspirativní a blýsklo se v ní nemálo zajímavých instrumentalistů (Ir Scott Mavroudis, Švédka Nilla Axelsson a další), ale přece jen bylo znát, že jde o lidi, kteří berou hudbu především jako relaxaci a mají spoustu jiných zájmů.

Jakkoli současná sestava nedisponuje jmény z dalekých keltských i jiných krajů, je vidět, že jde o partu konsolidovanou, sehranou a instrumentálně vyzrálou. Navíc schopnou napsat vlastní melodie v klasickém duchu tak, že je od tradicionálů nerozeznáte.

Album je rozčleněno do jedenácti kompozic. Pochopitelně, jak je u “keltské” muziky zvykem, některé kompozice sestávají ze setu několika melodií, takže jakékoli procentuální rozdělování na tradicionály, přejaté písně umělé a vlastní tvorbu by bylo zavádějící. Prostě je toho zhruba tak stejně a je to dobře vyváženo. Z jedenácti opusů je pět zpívaných. Katka García je mimořádnou zpěvačkou, zpívá na albu výhradně anglicky a kdyby mi někdo nakukal, že jde o přední irskou či podobnou interpretku, uvěřil bych mu bez pochyb.

Kapela nemá nijak ortodoxně irské instrumentální složení, na jaké jsme zvyklí třeba od naší Asonance a které jiné kapely leckdy dohánějí pomocí různých rejstříků zakletých v klávesách. Ostatně obsazení kapely je téměř minimální pro danou muziku – dva melodické nástroje a jedna zpěvačka nad harmonicko rytmickým základem kapely. Nad dobře spolupracující akustickou kytarou (Petr Košumberský) a baskytarou (René Starhon) vytváří melodie především příčná flétna (Radvan Markus – opravdu pořád příčka, i když někdy zní tak trochu jako whistle) a housle (Daniel Malczyk – skvělý v rychlém fidlování i v doprovodu pomalých airů). Rytmiku většinou neobstarává irský bodhrán ale výpůjčky z jiných etnik (Jakub Severin - tabla, djembe, darbuka). Bodhrán zazní jen ve dvou skladbách (v podání hostující Kristiny Volné, paradoxně jedna z kompozic, kde se setkáte s irským bubínkem, jsou polky), sporadické je i použití dalších exotických a nekeltských nástrojů (cajon původem někde z Antil, didgeridoo z Austrálie).

Mezi kompozicemi najdete nejklasičtější ostrovní typy – reel a jig, ale i walz, česko-irskou polku a lecjaké překvapení jako třeba pokeltštělou bulharskou melodii v jedenácti osminovém rytmu. Ta mne zvlášť pobavila, protože byla třetí částí setu, a tak se moje hlavička začala už před ní pokyvovat v typických jigových triádách a najednou mi každý čtvrtý “takt” doslova hlava nestíhala.

Zatímco v instrumentálkách jsem si užíval především přirozeného drive kapely, ve zpívaných písních je síla Katky Garcíi především v airech v pomalém tempu a s dostatkem ticha kolem hlasu. Jediná píseň bez instrumentálního doprovodu – Booth Sides the Tweed – na verše skotského barda Roberta Burnse, to je prostě nádherné krasosmutnění.

Booklet má dvě části. Na té s modrým pozadím se dozvíte česky i anglicky základní informace a komentáře k jednotlivým písním, na té oranžové pak nejdete všech pět anglických textů alba. Je trochu škoda, že k nim nejsou připojeny i české překlady, ale nejsou zde žádné skotské či jiné nářeční obtížnosti, takže s mírně podprůměrnou znalostí angličtiny to zvládnete (jako já). Jinak je titul vypraven s tradiční pečlivostí a vítanou grafickou jednoduchostí, která způsobila zejména, že všechny údaje jsou opravdu čitelné.

Vyšlo tedy velmi dobré album, které zachytilo (jak už to u nás bývá) kapelu v sestavě, která už neexistuje, protože otec zakladatel René Starhon z ní v zápětí odešel. Je to první album u oficiální firmy, předchozí mezinárodní sestava vydala vlastním nákladem a proto těžko sehnatelné album Bossa Nudski. Potěší především české keltofily, ale myslím si, že si ho rádi poslechnou i jiní příznivci slušné akustické muziky.

Jiří moravský Brabec

************************
9.8.2014

Přistávací ranvej je název nového alba zpěvačky Gabriely Goldové. Vzniklo ve spolupráci s producentem a kytaristou Romanem Mashou Šandorem a obsahuje původní i převzaté skladby.

Robert Křesťan & Druhá tráva vystoupí ve středu 13. srpna na nádvoří Staré radnice v Brně.

Jitka Šuranská a Beata Bocek budou hosty na prvním albu improvizačního uskupení Zenový čaj. Základ projektu tvoří dva mladí hudebníci – hráč na didgeridoo Dalibor Neuwirt a cajónista a příležitostný saxofonista Matouš Vinš. Jejich hudba čerpá z world music, folku a jazzu, stejně tak jako z drum`n`bass, hiphopu, beatboxu, ambientu či rocku.

Čtvrt století ležela v soukromém archivu Karla Prokeše, dramaturga Valašského špalíčku, kazeta s nahrávkou koncertu Jima Čerta z tohoto festivalu z roku 1989. Letos se záznam dočkal digitalizace a masteringu a vyšel na CD u vydavatelství Indies Happy Trails. Album dostalo název Světla a stíny a svérázný akordeonista a písničkář se na něm představuje ve všech svých polohách: poetické (včetně zhudebněných Tolkienových textů z Pána prstenů), hospodské i hřbitovně morbidní.

Letošní držitelka ceny Anděl v kategorii Zpěvačka roku Lenka Dusilová dokončuje nové album s kapelou Baromantika (tedy s Beatou Hlavenkovou, Patrickem Karpentským, Viliamem Bérešem a Martinem Novákem), nazvané V hodině smrti. Novinka naváže na loňské živé album Live at Café v lese a vyjít by měla v druhé polovině září u vydavatelství Supraphon.

Skupina Zhasni dostala ke svým desátým narozeninám od plzeňských fanoušků profesionální videoklip ke starší písni Do stanice Smíření. Natáčení se mimo jiné zúčastnil přítel kapely, loutkoherec a hramonikář Marek Vojtěch v malé roli žebrajícího muzikanta. Při vzniku klipu bylo také způsobeno zpoždění vlaku kvůli opakovanému záběru – mašinfíra se pro myšlenku, že jeho lokálka bude hrát ve filmu, skutečně takhle nadchl. Klip můžete zhlédnout zde: https://www.
youtube.com/
watch?v=
9JLCyzrIHWk&
feature=youtu.be.

V Kanadě žijící zpěvačka českého původu Lenka Lichtenberg (tuzemské publikum si ji může pamatovat jako dětskou zpěvačku Lenku Hartlovou z divadla Semafor) natočila společně s izraelským loutnistou Yairem Dalalem album ukolébavek Lullabies From Exile.

Luboš a Veronika Stráníkovi vystoupí živě v pořadu Jak se vám líbí na Radiu Proglas ve středu 13. srpna od 19.15.

Na svém prvním oficiálním CD pracuje folkrocková skupina Lee Banda z jihomoravského Adamova. Písně jsou natočeny, Michael Vašíček finišuje se zvukem, hotovo by mělo být do poloviny září.

Nové album písní pro děti s názvem Buďte první, komu se to líbí! vydala skupina Pískomil se vrací. Album nabízí více než 34 minut rokenrolu pro děti a jejich rodiče. Jsou to písně o pirátské holčičí sebrance, o čokoládě, lajkování na facebooku se směšným koncem, veverušce z doby ledové nebo hit o starším bráchovi, kterého zajímají jen rychlá auta.

-m. tesař-