Napište nám

Vložte si na své
stránky odkaz  na

zpět na seznam

Moderní i tradiční

Dún an Doras – Sweet and Sour. Indies, 2003. Celkový čas 47:20.

Ty tam jsou doby, kdy neúnavný René Starhon po Praze naháněl cizince vhodné krve a každý rok přeskupoval mezinárodní sestavu pitoreskní partičky Dún an Doras. Už tehdy byla inspirativní a blýsklo se v ní nemálo zajímavých instrumentalistů (Ir Scott Mavroudis, Švédka Nilla Axelsson a další), ale přece jen bylo znát, že jde o lidi, kteří berou hudbu především jako relaxaci a mají spoustu jiných zájmů.

Jakkoli současná sestava nedisponuje jmény z dalekých keltských i jiných krajů, je vidět, že jde o partu konsolidovanou, sehranou a instrumentálně vyzrálou. Navíc schopnou napsat vlastní melodie v klasickém duchu tak, že je od tradicionálů nerozeznáte.

Album je rozčleněno do jedenácti kompozic. Pochopitelně, jak je u “keltské” muziky zvykem, některé kompozice sestávají ze setu několika melodií, takže jakékoli procentuální rozdělování na tradicionály, přejaté písně umělé a vlastní tvorbu by bylo zavádějící. Prostě je toho zhruba tak stejně a je to dobře vyváženo. Z jedenácti opusů je pět zpívaných. Katka García je mimořádnou zpěvačkou, zpívá na albu výhradně anglicky a kdyby mi někdo nakukal, že jde o přední irskou či podobnou interpretku, uvěřil bych mu bez pochyb.

Kapela nemá nijak ortodoxně irské instrumentální složení, na jaké jsme zvyklí třeba od naší Asonance a které jiné kapely leckdy dohánějí pomocí různých rejstříků zakletých v klávesách. Ostatně obsazení kapely je téměř minimální pro danou muziku – dva melodické nástroje a jedna zpěvačka nad harmonicko rytmickým základem kapely. Nad dobře spolupracující akustickou kytarou (Petr Košumberský) a baskytarou (René Starhon) vytváří melodie především příčná flétna (Radvan Markus – opravdu pořád příčka, i když někdy zní tak trochu jako whistle) a housle (Daniel Malczyk – skvělý v rychlém fidlování i v doprovodu pomalých airů). Rytmiku většinou neobstarává irský bodhrán ale výpůjčky z jiných etnik (Jakub Severin - tabla, djembe, darbuka). Bodhrán zazní jen ve dvou skladbách (v podání hostující Kristiny Volné, paradoxně jedna z kompozic, kde se setkáte s irským bubínkem, jsou polky), sporadické je i použití dalších exotických a nekeltských nástrojů (cajon původem někde z Antil, didgeridoo z Austrálie).

Mezi kompozicemi najdete nejklasičtější ostrovní typy – reel a jig, ale i walz, česko-irskou polku a lecjaké překvapení jako třeba pokeltštělou bulharskou melodii v jedenácti osminovém rytmu. Ta mne zvlášť pobavila, protože byla třetí částí setu, a tak se moje hlavička začala už před ní pokyvovat v typických jigových triádách a najednou mi každý čtvrtý “takt” doslova hlava nestíhala.

Zatímco v instrumentálkách jsem si užíval především přirozeného drive kapely, ve zpívaných písních je síla Katky Garcíi především v airech v pomalém tempu a s dostatkem ticha kolem hlasu. Jediná píseň bez instrumentálního doprovodu – Booth Sides the Tweed – na verše skotského barda Roberta Burnse, to je prostě nádherné krasosmutnění.

Booklet má dvě části. Na té s modrým pozadím se dozvíte česky i anglicky základní informace a komentáře k jednotlivým písním, na té oranžové pak nejdete všech pět anglických textů alba. Je trochu škoda, že k nim nejsou připojeny i české překlady, ale nejsou zde žádné skotské či jiné nářeční obtížnosti, takže s mírně podprůměrnou znalostí angličtiny to zvládnete (jako já). Jinak je titul vypraven s tradiční pečlivostí a vítanou grafickou jednoduchostí, která způsobila zejména, že všechny údaje jsou opravdu čitelné.

Vyšlo tedy velmi dobré album, které zachytilo (jak už to u nás bývá) kapelu v sestavě, která už neexistuje, protože otec zakladatel René Starhon z ní v zápětí odešel. Je to první album u oficiální firmy, předchozí mezinárodní sestava vydala vlastním nákladem a proto těžko sehnatelné album Bossa Nudski. Potěší především české keltofily, ale myslím si, že si ho rádi poslechnou i jiní příznivci slušné akustické muziky.

Jiří moravský Brabec

Jako autor knihy Folk a country v Plzni., která vyjde po prázdninách, mám prosbu: Mezi čtenáři byli určitě někteří v Plzni na Portě v letech 1981 – 1989. Jako diváci, muzikanti nebo pořadatelé. Napište mi, prosím, jedním odstavcem své dojmy nebo zážitky. Pište sem nebo na jupp@folkcountry.cz. Díky. Michal Jupp Konečný.

**

19.4.2014

V sobotu 19. dubna od 18.30 se v Železném u Tišnova koná druhý ročník festiválku Bluesová pomlázka. Účinkují St. Johnny + Charlie Slavík, Roman Dragoun a Gamba Blues Band.

Jako pocta Bretani bude koncipován jubilejní dvacátý ročník Svátku keltské kultury Beltine, který se bude konat v termínu 30. dubna až 1. května na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Vedle Jana Hrubého s Kukulínem, Asonance a skupiny Bran na festivalu vystoupí osm kapel z Bretaně.

Pavel Helan vystoupí v neděli 27. dubna v Lidečku na Vsetínsku.

Rozhovor s Nezmary o jejich novém albu Stopy bláznů si můžete poslechnout na Radiu Proglas v pořadu Jak se vám líbí v pátek 25. dubna od 19.15. Hostem pořadu bude také dirigent a hudebník Felix Slováček jr., který s Nezmary nedávno absolvoval krátké symfonické turné.

Žamboši mají před sebou jarní turné s australským písničkářem Petem Uhlenbruchem, který vystupuje pod pseudonymem Owls of the Swamp. První koncert se koná 23. dubna ve Staré aréně v Ostravě, další pak 24. dubna ve Vsetíně, 25. dubna ve Štítné nad Vláří-Popově (u Valašských Klobouk), 26. dubna v Břeclavi, 27. dubna v Brně (Kabaret Špaček) nebo 28. dubna v Olomouci (Jazz Tibet Club).

Ondřej Škoch (kytarista, písničkář a také baskytarista skupiny Chinaski) dokončil třetí desku zhudebněných veršů básnířky Suzanne Renaud s názvem Prší na habry. Hostem na albu je Zuzana Homolová.

Po čtyřech letech vydala nové album instrumentální skupina Sato-San To, jejíž základ tvoří trumpetista Oskar Török a bubeník Thom Herian. Na novém CD Obludarium se kapela představuje v novém složení s basistou Jardou Kovaříkem a s hráčem na klávesy Vojtěchem Procházkou, Törökovým kolegou z jazzového Vertiga.

V Brně ve Staré Pekárně vystoupí ve čtvrtek 24. dubna děčínská bluesová skupina M. J. & The Electric Blue.

U Indies Scope vydá své druhé album přední český karikaturista a tak trochu utajený písničkář Miroslav Kemel. CD se jmenuje Nic víc, obsahuje průřez Kemelovou tvorbou za posledních několik let a vzniklo ve spolupráci s hercem Vladimírem Javorským v roli producenta.

Vítězem jihomoravského oblastního kola Porty se v sobotu 12. dubna stala jihlavská skupina Rendez-fou. Druhým postupujícím do Řevnic je písničkář Filip Drlík. V autorské soutěži postupují do finále v Ústí nad Labem Jiří Marek (za píseň Cizinec) a Petr Kovač (za píseň Na chvíli motýli).

************************

-mt-